Nothing's Over !!.
N O T H I N G'S O V E R

Annyeonghaseyo


ArrienAmani @ L wife - Sixteen - Seoul
I inspirit and eLement forever
all my love is for eLement ?

Tagboard


Credits
Template : Arrien Inspirit
Big Help : K I M
Nice View:Google Chrome
Owner: Your Name


Akibat Buruk Kanak-Kanak Dan Remaja 'Kemaruk TV
Monday, February 7, 2011 • 6:59 AM • 0 comments

Pengaruh Tv terhadap kanak-kanak remaja lebih banyak yang buruk drpd yg baik. Selain mudah terpengaruh dgn perlakuan yg ganas, liar dan lucah seperti yang disajikan oleh TV, kanak-kanak dan remaja yang terlalu banyak menonton TV juga dikatakan berisiko menjadi pemalas, gemuk, kurang bersosial dan mendapat gred yang rendah dalam peperiksaan.

Bagaimana Mencegahnya...???

Ibu bapa boleh membentuk dan membimbing anak-anak,bagaimana cara menonton TV dgn cara yang lebih sihat dan berguna.

1.Selama mana mereka boleh menontonTV, komputer dan video games..?

The American Academy Of Pediatric cadangkan masa untuk menonton dalam sehari tidak lebih daripada 1 hingga 2 jam sehari termasuk pada hari minggu. Jangan lebih2 daripada 4 jam yang berterusan.

2.Bila masa mereka boleh menonton..?

Disiplinkan masa menonton. Cthnya buat peraturan NO TV..! sehingga mereka tak habiskan kerja sekolah dan kerja rumah yang diwajibkan.NO TV..! untuk tengah malam dan hari sekolah. NO TV..! ketika waktu makan.

3.Program apa yang boleh ditonton..?

Remaja biasanya banyak mengawal dan mengendali program TV berbanding kanak-kanak.Ibu bapa perlu hadkan jumlah aksi ganas,seks dan hiburan yang terlampau.Mesti ambil tahu tentang program yg disiarkan dan putuskan sahaja program yang tak patut nih..Senang2 join anak2 skali tgk tv so kita boleh beritahu program itu bagus atau tidak.

4.Bantu mereka seimbangkan TV dgn aktiviti lain.

Jangan hanya asyik mengarah anak kurangkan menonton TV.Galakkan mereka luangkan dgn aktiviti yang lain spt bersukan,membaca,main musik,melukis,beriadah dsbnya.

5.Elakkan memasang TV dibilik tidur anak-anak.


Komen Penulis

*Haa.. ni yang paling penting tak guna kalau langkah kat atas kita buat tapi ibu bapa pergi pasangkan TV kat bilik tidur anak.Susahlah nak pantau macam nih.Seharianlah mereka akan menonton.Ini merisikokan anak-anak untuk obses menonton dan akhirnya masalah kurang tidur,bangun lewat dan alamatnyer kerja sekolah mmg tak siaplah..

Labels:



0 Comments:

Post a Comment


? ?